مهارت‌آموزی برای معلمان هم آموزش داده شود

تهران- ایرنا- استادیار جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: سرمایه انسانی شامل دانش، مهارت و سلامت است. این سرمایه انسانی باید در قالب مهارت های مختلف زندگی هم برای دانش آموزان و هم برای معلمان ارائه شود و فقط به دانش‌آموزان اختصاص نیابد.
مهارت‌آموزی برای معلمان هم آموزش داده شود

احمد دراهکی روز سه شنبه در نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران با عنوان پویایی جمعیت و سرمایه انسانی در ایران در مقاله‌ای با عنوان «اندازه گیری و مقایسه شاخص سرمایه انسانی مورد انتظار برای ورود به بازار کار در ایران و مقایسه آن با کشورهای منتخب جهان» افزود: این ضعف سیستم آموزشی ما است که آموزش و مهارت آموزی را بیشتر در حوزه دانش آموزی داریم. باید دقت و تاکید شود که معلمان نیز مورد آموزش و مهارت آموزی خاص قرار گیرند.
وی ادامه داد: بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان در بحث تاب آوری نیاز به توجه و همچنین آموزش بیشتری دارند.
وی خاطر نشان کرد: با وجود این که اتفاقات مثبتی در کاهش مرگ و میر نوزادان در کشور در چند سال و دهه های گذشته اتفاق افتاده است اما هنوز ۶۰ درصد کودکان برای مهارت آموزی در دسترسی به حداقل مهارت ها محروم هستند.
دراهکی با اشاره به اینکه در این مقاله ۱۵۷ کشور از نظر سرمایه انسانی و آموزش مورد بررسی قرار گرفته اند، گفت: بر اساس یافته های این مقاله باید بیش از پیش نیروی کار در آینده و همچنین ارائه آموزش های مورد نیاز و مهارت های خاص مورد بررسی قرار گیرد.
وی اعلام کرد: نوزادی که در ایران متولد می شود،‌ برای دستیابی به بازار کار در آینده و سرمایه ها ۶۲ درصد دسترسی به آموزش های مهارتی در این زمینه دارد و از این جهت ایران رتبه ششم در سطح جهان را دارا است.
استادیار جمعیت شناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: در شاخص سرمایه انسانی به چهار دسته می توان اشاره کرد که ایران در دسته دوم قرار دارد.
وی افزود: در کشور سنگاپور سهم بهره وری و آموزش ۹۲ درصد است یعنی کودکی که در سنگاپور متولد می شود، از ۹۲ درصد دسترسی به آموزش های مهارت آموزی برای ورود به بازارکار در آینده برخوردار است.
دراهکی اعلام کرد: تفاوت اصلی در ایران در حوزه آموزش است؛ بنابراین هرگونه مداخله ای در سرمایه انسانی اگر بخواهد اتفاق افتد، لزوم آن آموزش است بنابراین آموزش باید جدی گرفته شود. نه این که در سیستم آموزشی فقط آموزش برای آموزش باشد. به عنوان مثال برای ورود به دانشگاه ها آموزش هایی برای شرکت در کنکور داشته باشیم اما مهارت آموزی فراموش شود.
وی تاکید کرد: استعدادیابی باید از همان ابتدا در مدارس ابتدایی آغاز شود و دانش آموزان برای کسب مهارت و آموزش های درست برای ورود به جامعه در آینده آموزش های لازم را دریافت کنند.
دراهکی گفت: استعدادیابی باید از همان ابتدا در مدارس ابتدایی آغاز شود و دانش آموزان برای کسب مهارت و آموزش های درست برای ورود به بازارکار در آینده مورد آموزش قرار گیرند؛ چراکه افرادی که مورد آموزش های درست و مهارت آموزی قرار می گیرند، در آینده نیز از تاب‌آوری بیشتری برخوردار هستند.
نهمین کنفرانس ملی انجمن جمعیت شناسی ایران دیروز ۲۰ آبان ماه با شرکت اساتید جمعیت شناسی در تالار ایوان شمس آغاز شد. در این کنفرانس که امروز پایان می یابد،‌ تاکنون سخنرانی های تخصصی و میزگردهایی درخصوص جمعیت شناسی ایران و مشکلات و چالش های آن ارائه شده است.

برچسب‌ها و کلیدواژه‌ها

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت سایت حوادث، در وب سایت منتشر خواهد شد
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.



captcha