اشکان موسوی در گفتوگو با ایسنا درباره دستاوردهای جمعیت هلال احمر در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: تشکیلات رسمی امدادی در سال ۱۳۵۰ به صورت منظم با عنوان اداره مرکزی امداد کل آغاز به فعالیت کرد. جمعیت هلال احمر در هر چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازتوانی از مراحل مدیریت بحران نقش دارد و عمده وظایف جمعیت در این مراحل از جمله ارائه خدمات امدادی در هنگام بروز سوانح طبیعی مثل سیل و زلزله و ... در داخل و خارج کشور بر عهده سازمان امداد و نجات است. همچنین بعد از انقلاب اسلامی، بخش نجات نیز به وظایف جمعیت هلال احمر اضافه شد و سازمان امداد و نجات شکل گرفت.
رشد چشمگیر تشکیلات و تجهیزات هلال احمر ایران وی با بیان اینکه آمارها نشان میدهد میزان تشکیلات و تجهیزات امداد و نجات پس از سال ۵۷ رشد چشمگیری داشته است؛ ادامه داد: پیش از انقلاب هیچ شعبه امدادی در کشور وجود نداشت اما درحال حاضر ۶۱۰ شعبه فعال در کشور داریم و در گذشته تنها یک مرکز کنترل فرماندهی درکشور ساخته شده بود اما این تعداد در سالهای پس از انقلاب اسلامی به ۳۴ عدد رسید که از تعداد استانهای کشور نیز بیشتر است. همچنین در سالهای پیش از انقلاب ۳۰۰۰ امدادگر در کل کشور خدمت میکردند اما امروز تعداد آنها به ۷۳ هزار نفر رسیده است.
موسوی درباره امکانات و تجهیزات جمعیت هلالاحمر نیز گفت: تعداد بالگردهای جمعیت هلال احمر در سالهای قبل از انقلاب تنها به دو عدد خلاصه میشد اما در حال حاضر ۲۳ بالگرد در جمعیت آماده خدمترسانی هوایی هستند. همچنین خودروهای امداد و نجات نیز پس از انقلاب اسلامی تهیه شدند که تعداد آنها در حال حاضر ۴۶۷ دستگاه است. همچنین در گذشته تنها ۴۰ آمبولانس داشتیم ولی الان تعداد آمبولانسها به ۱۰۶۲ دستگاه رسیده است.
وی اظهار کرد: تعداد خودروهای فرماندهی نیز از دو دستگاه به ۳۳ عدد و تعداد شناورها و قایق ها از شش فروند به ۱۳۶ فروند افزایش پیدا کرده است. همچنین تعداد اتوبوس آمبولانسها از یک دستگاه به ۱۶ دستگاه رسیده و تعداد خودروهای سنگین مانند کامیون، اتوبوس و تریلیها نیز از ۳۱ دستگاه به ۵۱۴ دستگاه افزایش پیدا کرده است. این نکته نیز قابل توجه است که در سال های قبل از انقلاب هیچ موتورسیکلتی در اختیار نیروهای امدادی نبود اما در حال حاضر ۶۸۸ موتورسیکلت امدادی برای خدمت رسانی به مردم عزیزمان در حوادث مورد استفاده قرار میگیرد.
مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، ۲۶ انبار امدادی در کشور وجود داشت اما پس از انقلاب تعداد آنها به ۵۷۲ عدد رسید.
موسوی همچنین با اشاره به اقدامات جمعیت هلال احمر در حوادث مهم کشور گفت: در کشور ما حوادثی مانند خروج قطار از ریل، حادثه پلاسکو و متروپل نیز رخ داده که جمعیت هلال احمر نیز در کنار سایر ارگانها به آسیبدیدگان خدمترسانی کرده است.
وی با اشاره به حادثه حریق و ریزش ساختمان پلاسکو در بهمن ماه ۱۳۹۵ افزود: نیروهای هلال احمر در طول عملیات پلاسکو، شبانه روزی فعالیت کرده و برای نجات جان افراد و خارج کردن شهدا تلاش کردند و حتی در این راه ریسک خطرات احتمالی را به جان خریده و برای دستیابی به محبوسین وارد تونل های خطرناک شدند.
مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر درباره حادثه متروپل در دوم خرداد سال ۱۴۰۱ نیز گفت: حوالی ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه ظهر بخش هایی از ساختمان ۱۱ طبقه تجاری ادارای در آبادان معروف به برج دوقلوی متروپل در منطقه ته لنجی فروریخت.در این عملیات، ۲۷۵ نفر در قالب ۶۷ تیم به آسیب دیدگان کمک کردند. این حادثه متاسفانه ۴۲ کشته و ۳۷ مصدوم برجای گذاشت. در این عملیات از ۵۴ دستگاه خودروی عملیاتی و ۲ فروند هلی کوپتر استفاده شد.
موسوی با اشاره به حوادث هوایی کشور اظهار کرد: هلال احمر در حوادثی مانند سقوط هواپیما ۷۴۶ آسمان، سقوط پرواز ۳۷۰۴ آسمان و سقوط هواپیمای بوئینگ هواپیمایی اوکراین نقش به سزایی داشته و در محل های حادثه به جستجو، تفکیک و انتقال اجساد به پزشکی قانونی پرداخته است.
به گفته مدیرکل روابط عمومی جمعیت هلال احمر، این جمعیت در سایر حوادث مانند حریق جنگل ها، جستجوی کوهنوردان مفقودی، امداد در حوادث تروریستی و امداد در حوادث معادن کشور نیز نقش به سزایی داشته است.
پوشش امدادی سوانح جادهای کشور موسوی درباره پوشش امدادی سوانح جادهای کشور گفت: سازمان امداد و نجات یکی از زیر شاخههای جمعیت هلال احمر است که در زمینه امداد و نجات در حوادث ترافیکی بر اساس تبصره یک ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب اسفندماه سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی و ماده ۳۰ آئین نامه مدیریت حمل و نقل و سوانح رانندگی مصوب بهمن ۱۴۰۰ هئیت وزیران ایفای نقش می کند.
وی افزود: در ابتدا پایگاههای امداد جاده ای هلال احمر در گردنه ها و مناطق صعب العبور جاده های اصلی کشور جهت اسکان، تغذیه و امداد اضطراری مسافران در راه مانده، انتقال و اعزام آنها به مراکز درمانی احداث شد ولی بعد ها جمعیت هلال احمر در چارچوب وظایف انسان دوستانه خود به منظور اجرای سریع عملیاتهای جستجو، نجات و امدادرسانی در حوادث جاده ای اقدام به استقرار پایگاههای ثابت و پستهای موقت و سیار ، به کارگیری آمبولانس و خودروی نجات نیروهای عملیاتی در جادههای پرتردد ورودی شهرها کرده است.
امدادگران هلال احمر در سرما
برچسبها
جمعیت هلال احمر
سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر
هلالاحمر
ریزش ساختمان پلاسکو
جمعیت هلالاحمر
دهه فجر 1402
هلال احمر
اشکان موسوی
سازمان امداد و نجات
سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر
نظرات و دیدگاهها
هیچ نظری برای این خبر ارسال نشده است؛
شما نفر اول باشید.